Al Insan: 2009-04-19

Sabtu, 25 April 2009

Mengharap keredhaan Allah



Segala puji hanya milik Allah Rabb semesta alam semesta, Selawat dan Salam kepada penghulunya orang-orang yang zuhud dan imamnya para ahli ibadah. Amma ba’du :Sesungguhnya dunia adalah negeri persinggahan bukan negeri untuk menetap, dunia adalah tempat yang penuh dengan duka cita bukan tempat tinggal untuk bersuka ria. Maka sepatutnya bagi seorang mukmin menjadikan dunia sebagai sebahgian perjalanan,mempersiapkan bekal dan hartanya untuk menuju ke perjalanan yang pasti.
“Sesungguhnya dunia adalah jalan menuju Surga dan Neraka.Malamnya adalah tempat perniagaan manusia dan hari-harinya adalah pasar.”

“Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbanggabangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu”. (Al-Hadid 57 : 20)

Tidak keterlaluan jika dinyatakan duit adalah alat yang berkuasa di muka bumi ini. Kekuasaannya mampu memberikan suatu kebaikan kepada manusia raya; juga mampu membinasakannya. Suatu ikatan mampu dibina daripadanya, ikatan itu juga bisa dileraikan oleh ´kekuasaannya´. Mahu tidak mahu hidup ini sangat-sangat bergantung kepadanya bagi melangsungkan kehidupan seharian.
Persoalannya, adakah semangat untuk mencari wang ringgit yang ada pada diri kita, dimana disetiap detik hayat kita seharusnya kita bersungguh-sungguh dan berusaha untuk mencari keredaan Allah didalam segala kemampuan kita ? Seorang jurutera akan melipat-gandakan usaha didalam bidang dan kemahirannya, semata2 untuk mencari keredhaan Allah. Seorang doktor pun begitu juga, memerah otak dan segala jiwa raga didalam bidangnya didalam rangka mencari keredaan Allah. Begitu juga seorang pentadbir, seorang peguam, seorang petani, seorang guru, seorang peniaga, seorang ustaz, seorang pemimpin, seorang saintis dan sebagainya, kesemuanya, berusaha bersungguh-sungguh dengan penuh semangat untuk mencari keredaan Allah. Tidak adalah yang seperti ular sawa kenyang yang tak menghiraukan apa-apa sehingga perutnya kosong semula..

"Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu menolong (agama) Allah nescaya Allah menolong kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu."
(Surah Muhammad – 7)


Keikhlasan adalah tunjang untuk mendapatkan keredhaan Allah. Tanpa keikhlasan, kita akan disibukkan dengan urusan menyelesai masalah dalaman dan membuang waktu dan tenaga yang seharusnya disalurkan dan hasilnya mungkin tidak elok.
Islam tidak pernah melarang umatnya daripada mencari harta dunia mahupun kuasa tetapi apa yang menjadi larangannya adalah harta dan kuasa yang disalahgunakan sehinggakan maksud sebenarnya menyimpang jauh daripada maksud sebenar. Persoalan penting yang perlu dititik-beratkan adalah bagaimana cara kita mencarinya dan dijalan mana kita membelanjakan dan mengarahkannya.Kesungguhan dan keikhlasan akan membuka banyak ruang untuk kita bekerja dan berusaha didalam rangka mencari
keredhaan Allah. Tanpa dua sifat ini, bermacam2 dalih dan alasan yang akan kita beri.
Menurut hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w telah mengingatkan para sahabat dan juga kaum muslimin bahawa antara empat soalan yang akan ditanyakan di Padang Mahsyar ialah perihal harta dari sumber mana ia diperoleh dan ke jalan mana ia dibelanjakan.Bersifat murah hati menderma dengan mengeluarkan harta atau sedekah, tidak kedekut juga salah satu jalan bagaimana untuk mencari keredaan dariNya. Firman Allah s.a.w bermaksud:
“Dan belanjalah (harta benda mu) di jalan Allah dan janganlah kamu men jatuhkan diri sendiri ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah kerana sesungguhnya Allah menyukai orang yang berbuat baik.”
(Surah Al Baqarah: Ayat 195)


Apa yang dapat kita tafsirkan setiap apa yang Allah perintahkan dan meninggalkan perkara yang mungkar pasti akan mendatangkan keredhaan dariNya... Wasalam

Khamis, 23 April 2009

Kewajiban Menutup Aurat


Bismillahirohmanirohim........Alhamdullillah pada hari ini saya ingin menyentuh berkenaan aurat..Sebenarnya aurat ini bukan saya ditekankan kepada wanita malahan lelaki uga perlu membataskan aurat mereka daripada tatapan umum.Berkenaan Aurat ini juga Wanita amat dipertekankan oleh Allah Taala supaya menutup aurat.Hukum aurat perempuan secara jelasnya telah dinyatakan oleh Allah Taala dalam Al-Qur'an sebagai satu perintah dan kewajipan yang harus dilaksanakan oleh hambaNya yang mukmin mengikut keadaan dan situasi yang tertentu. Adalah menjadi satu kemestian bagi setiap wanita akur dengan perintah Allah untuk memakai menutup kepala mereka dan jika perlu termasuk juga mukanya tanpa banyak soal dan tanpa sebarang alasan.

Batasan aurat wanita
Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup. Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala,

“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].

Yang di maksud “wa laa yubdiina ziinatahunnaa” (janganlah mereka menampakkan perhiasannya), adalah "wa laa yubdiina mahalla ziinatahinnaa", maksudnya janganlah mereka menampakkan tempat-tempat (anggota tubuh) yang di situ dikenakan perhiasan. [Lihat Abu Bakar Al-Jashshash, Ahkamul Qur`an, Juz III hal.316].
“Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka mengulurkan jilbab mereka.”(Surah Al-Ahzab ayat 59)

Ummu ‘Athiyah pernah berkata: Rasullullah saw memerintahkan kami – baik ia budak wanita, wanita haid, ataupun wanita perawan – agar keluar(menuju lapangan) pada Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha. Bagi para wanita yang sedang haid diperintahkan untuk menjauhi dari tempat solat, namun tetap menyaksikan kebaikan dan seruan atas kaum muslim. Aku lantas berkata, “Ya Rasulullah, salah seorang diantara kami tidak memiliki jilbab.” Rasulullah pun menjawab, “Hendaklah saudaranya meminjamkan jilbabnya kepadanya.”

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (Surah An Nur: ayat 31)

Allah SWT berfirman :

" Wahai anak Adam, telah kami turunkan buat kamu pakaian yang boleh menutup aurat-aurat kamu dan untuk perhiasan" ( Al-A'raf : 26)

Dalil lain yang menunjukkan seluruh tubuh wanita adalah aurat kecuali wajah dan dua telapak tangan ialah sabda Rasulullah kepada Asma’ binti Abu Bakar,

“Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” [HR Abu Dawud]

Ada juga segelintir kita mungkin pernah bertemu dengan beberapa manusia mendedahkan bahawa banyaknya kefahaman Islam yang kurang jelas di mata mereka. Contohnya, pernah ditanyakan “Kenapa ramai yang tidak bertudung (wanita) dan baju singkat?”. Persoalan ini sering diajukan dan kita tak nafikan ada juga kalangan wanita yang juga berkata, “Orang perempuan yang bertudung tak semestinya baik dan kadangkala wanita yang tak bertudung lebih baik dari yang bertudung?”.
Hal ini bukanlah mengenai tudung. Ada wanita mengenakan tudung tapi bentuk badannya masih kelihatan bahkan ada yang menampakkan bayang aurat mereka di khalayak ramai. Kaum lelaki yang mengambil kesempatan ‘mencuci mata’ pula berkata ini peluang dan hak individu kegunaan mata dan niatnya. Maka pemahaman menutup aurat itu bukan hanya merangkumi pemakaian tudung malah ia lebih dari itu dan bersangkutan iman seseorang.

Rasulullah saw juga bersabda:
“Aku telah melihat di dalam neraka, aku melihat kebanyakan penghuninya wanita. Sebabnya mereka sedikit yang patuh pada Islam dan Rasulnya, kurang taat kepada suaminya dan kuat bersolek.”
Daripada dalil-dalil di atas jelaslah bahawa bersolek untuk tujuan mempamerkan kecantikan di hadapan bukan mahram adalah dilarang. Bagi seorang isteri hanya boleh bersolek untuk suaminya dan tidak boleh mempamerkan kecantikannya kepada lelaki yang bukan mahramnya.
Apa yang dapat kita simpulkan dari sini jelas, menunjukkan salah satu fungsi tutupan aurat juga adalah sebagai syiar diri sebagai penganut Islam. Firman Allah : Barangsiapa yang membesarkan syiar Allah maka ia adalah dari tanda ketaqwaan hati.
Aurat itu perlu dijaga antara lelaki dan wanita malah aurat itu juga sebenarnya perlu juga dijaga sewaktu bergaul dengan kaum sejantina. Iaitu adanya batasan aurat antara lelaki dengan lelaki dan wanita dengan wanita. Hatta dengan budak kecil juga diterangkan dalam Islam. Pengajaran dalam Islam mementingkan aspek ‘Saqayah khairun min al ‘ilaj‘ iaitu pencegahan lebih baik daripada merawat. Ia juga berkait rapat dengan aspek psikologi fikiran manusia yang terkadang tidak terkawal oleh manusia itu sendiri. Bila-bila sahaja psikologi emosi manusia akan memusnahkan manusia tanpa dipimpin oleh wahyu Allah.

Rabu, 22 April 2009

KeiIkhlasan Berdoa


Doa2 mustajab

1.Setiap selesai shalat fardhu

2.Tengah malam, sepertiga malam dan waktu sahur

3.Di tempat yang sepi

4.Ketika dalam musafir

5.Ketika turun hujan

6.Ketika sujud yang terakhir

7.Ketika terkena terkena musibah

8. Ketika dalam peperangan

9. Doa di arafah, di muzdalifah, di mina

10.Doa bapak kepada anaknya

11.Di samping jumrah aqabah ( ketiga )

12.Doa waktu pagi (sebelum naik matahari )

13.Doa waktu sore ( sesudah ashar )

14.Di dalam masjid, ketika melihat ka’bah & dalam ka’bah

15.Doa pada malam & siang hari jumaat

16.Doa diantara kedua khutbah jumaat

17.Ketika berbuka puasa

18.Doa orang sakit

19.Doa pada malam lailatul qadar

20.Doa sesudah berwudhu

21.Doa di tanah suci mekkah & madinah

22.Doa setelah adzan dan iqamah

23.Di multazam/pintu ka’bah

24.Sesudah membaca surah Al Fatihah

25.Di majilis ta’lim (majlis dzikir)

26.Di samping maqam Nabi Ibrahim

27.Ketika khatam Al-Quran ( 30 Juz )

28.Doa seorang raja yang adil

29.Doa seorang anak yang taat kepada ayahnya

30.Ketika minum air zam-zam

31.Ketika I’tidal yang akhir

32.Ketika sedang thawaf

33.Ketika diatas bukit shafa & marwah

34.Doa orang shalih/ulama

35.Di raudlah/samping maqam Rasullullah SAW

36.Doa yang ikhlas dari seseorang kepada orang lain

37. Doa orang miskin/anak yatim

38.Doa orang banyak

39.Di sisi sumur zam-zam

40.Ketika mendengar ayam berkokok

41.Doa orang yang berpuasa

42.Di Hijir Ismail.

43.Doa seorang Muslim yang tidak berbuat zalim
dan tidak memutuskan hubungan silaturrahim.

44.Orang yang terdesak.

45.Orang yang kena zalim atau dizalimi


“Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah s.a.w.), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

(QS. Ali 'Imraan, 3:31)


Doa Buat Wanita


اللّهُمَّ اِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ اني آمَنْتُ بِكَ وَبِرَسُولِكَ وَأَحْصَنْتُ فرجي إِلاَّ على زوجي فَلاَ تُسَلِّطْ عَلَىَّ الْكَافِرَ

ALLAHUMMA IN KUNTA TA'LAMU INNI AAMANTU BIKA, WA BIRASULIKA WA AHSONTU FARJI ILLA 'ALA ZAWJI FALA TUSALLIT 'ALAYYA AL-KAFIR WA AZ-ZALI

Ertinya: Ya Allah,jika engkau mengetahui bahawa aku beriman kepada Mu dan Rasul Mu, dan aku menjaga kehormatanku hanya untuk suamiku, maka lindungilah aku daripada dikuasai oleh orang-orang kafir dan zalim" (Riwayat al-Bukhari, no 2104, 2/722; Sunan al-Baihaqi, 5/97; Musnad Ahmad, 2/403; Fath al-Bari,6/393; Umdat Al-Qari, 12/30; Sohih) moga dpt diamalkan oleh semua Muslimah, cuma jangan lupa, jangalah diri anda sebaik-baiknya menurut tuntutan syari’at dengan sempurna.

Kisah Benar
Message: Kisah benar dari US . Banyak kisah-kisahaneh yang menakjubkan sebegini telah berlaku. Moga kita boleh ambil iktibar.

Seorang wanita muslim dari Malaysia yang bekerja di US, memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus. Suatu malam
perempuan ini dalam perjalanan balik kerumah dari tempat kerjanya. Kebetulandia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yanglalu lalang pada masa itu. Maklum hari sudah lewat malam. Berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut berjalan berseorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang saudari kita ni boleh buat adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.Masa dia melepasi lelaki yang bersandar
itu, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, saudari ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut.Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu. Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan Muslim ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Muslimah ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu "Why don't you do anything to me on that night even though you know that I'm alone?" Perogol
tu jawab: "No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim."

Saudari ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

Petikkan Cerita dari http://asiah87.blogspot.com/

Selasa, 21 April 2009

Negara Islam Sebenar


Segala puji hanyalah milik Allah yang telah mempertautkan hati kaum mukminin dan
menganjurkan mereka supaya bersatu padu dan saling berhimpun serta memperingatkan dari perpecahan dan perselisihan. Saya bersaksi bahwa tiada sembahan yang haq untuk
disembah melainkan hanyalah Allah semata yang tidak memiliki sekutu. Dialah yang mensyariatkan dan memudahkan, dan Dia terhadap kaum mukminin adalah sangat penyantun.
Saya juga bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya, yang diperintahkan dengan kemudahan dan berita gembira. Beliau bersabda :

يسروا لا تعسروا، وبشروا ولا تنفروا
”Permudahlah dan janganlah kamu persulit, berikanlah khabar gembira dan janganlah membuat orang lari (dari kebenaran).”


Ya Allah tunjukilah diriku, tunjukkan (kebenaran) untukku dan tunjukilah daku. Ya Allah sucikanlah hatiku dari rasa dengki dan luruskan lisanku dalam menyampaikan kebenaran. Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari menyesatkan (orang lain) dan disesatkan, dari menggelincirkan(orang lain) dan digelincirkan, atau menzhalimi dan dizhalimi,atau membodohi dan dibodohi.

”Dan tidaklah layak bagi orang Mukmin laki-laki maupun bagi orang Mukmin perempuan, jika Allah dan rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) dalam urusan mereka. Barangsiapa mendurhakai Allah dan rasul-Nya, maka sesungguhnya dia telah sesat, dengan kesesatan yang nyata.”
(Q.s. al-Ahzab [33]: 36)


Islam adalah sebagai Ad-Din yang merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia yang terkandung di dalamnya aqidah, amalan-amalan dan hukum-hukum berhubungan dengan rohani dan jasmani, fardiyyah dan jamaiyyah, agama dan politik dan segala urusan hidup di dunia dan akhirat. Secara khususnya Islam sebgaimana yang dikemukakan oleh ulama-ulama’ berdasarkan kepada Al-Qur’an dan AsSunnah adalah:-

Islam bererti tunduk dan menyerah diri kepada Allah swt serta mentaatiNya yang lahir dari kesedaran dengan tidak dipaksa kerana ketundukan yang seperti itu tanpa perhitungan pahala dan dosa.

Firman Allah swt:-

“Apakah mereka mencari agama yang lain dari agama Allah padahal kepadaNya menyerah diri segala apa yang ada dilangit dan bumi, baik dengan suka mahupun terpaksa dan kepada Allah mereka dikembalikan”. (Surah Ali Imran ayat 83)

Istilah Islam sebenar tidak boleh lari dari apa yang diasaskan oleh Rasulullah s.a.w. Negara Islam yang ulung ditubuhkan di Madinah dalam tahun 623M bersamaan dengan tahun ke 2H. Negara Islam Madinah adalah contoh benar yang perlu difahami dan dihayati maknanya. Dalam hubungan ini Allah SWT berfirman dalam Surah al-Ahzab, ayat 21, mafhumnya:

"Sesungguhnya telah ada pada perbuatan Rasulullah itu contoh teladan yang amat baik bagimu..."

Sebagai muslim, tiada contoh yang lebih baik dalam lapangan kehidupan melainkan yang diambil dan ditiru dari perbuatan Rasulullah. Dalam hal ketatanegaraan, Nabi Muhammad telah menunjukkan contoh seperti yang diperintah kepadanya oleh Allah SWT. Dengan sifat-sifatnya yang jelas seperti yang ditunjukkan dalam Surah al-Hajj, ayat 41 yang mahfumnya:

"Orang-orang yang Kami perteguhkan kedudukan mereka di muka bumi (pemerintah Negara Islam), mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang maaruf dan mencegah dari perbuatan mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan (berserah dan bertawakkal)."

Ayat ini, jika dirujukkan kepada tafsir al-Quran yang muktabar, diberi pengertian yang mendalam dengan merujuk kepada makna yang falsafah di setiap perkataan ayat itu.
Rasulullah SAW pula ketika ditanya oleh Jibrail tentang Islam lalu baginda menjawab yang bermaksud

"…Islam adalah kamu bersaksi bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, berpuasa ramadhan serta menunaikan haji sekiranya ada kemampuan"(Surah Al Maidah Ayat ;3)

Namun demikan rata-rata hari ini Islam hanya difahami dalam bentuk perkara ibadat khusus sahaja terutama menyentuh persoalan yang terdiri dari rukun yang lima. Sesungguhnya satu kesilapan yang besar kepada sesiapa sahaja yang mengatakan bahawa Islam itu hanya terdiri dari rukun yang lima sahaja. Bahkan Islam lebih luas dari itu yang mencakupi segenap bidang aqidah, syariah, akhlaq, muamalah,siasah serta ibadah. Bagi menjelaskan dan memudahkan untuk mendapat gambaran konsep dan pengertian Islam yang sebenarnya maka dipetik beberapa pentakrifan dan pengertian yang diberikan oleh para ulama Islam antaranya,Negara Islam mestilah menyanjung perintah Allah dengan sebaik mungkin. Mengeluarkan zakat diertikan dengan penjagaan rakyat sebaik mungkin dengan mengajak mereka mentaati perintah Allah, mencegah dari melakukan syirik dan perkara-perkara kejahatan. Ia juga bertujuan untuk menjaga kepentingan masyarakat bawahan untuk mengatasi masalah mereka kerana falsafah zakat adalah jelas seperti yang telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w, "Ambillah dari mereka yang berada (kaya) untuk dibahagikan kepada golongan yang tidak berada (susah). Kerana itulah Saidina Abu Bakar as-Siddiq, memandang serius masalah zakat ini, sehingga semasa beliau memerangi mereka yang enggan membayar zakat sehingga mereka tunduk semula kepada hukum Allah. Ini adalah keperluan dan kemaslahatan ummah yang wajib dijaga dengan sebaik-baiknya.
Seterusnya, pemerintah Islam hendaklah menegak yang maaruf dan membasmi yang mungkar. Apalah ertinya Negara Islam jika pemerintahnya asyik memerangi yang maaruf dan menegakkan yang mungkar.
Perkara maaruf yang jelas ialah seperti melaksanakan hukum-hukum Allah, seperti yang terkandung dalam hukum hudud, qisas, takzir dan sebagainya.
Hukum menutup aurat tidak boleh dipandang ringan dan remeh seperti yang ditunjukkan Allah(dalam Surah an-Nur ayat:31), dan telah dilaksanakan oleh baginda Rasullah dengan sepenuhnya.
Perkara mungkar adalah jelas seperti arak, judi, pembinaan tugu, tenung nasib, adalah di antara yang nyata mungkarnya berdasarkan firman Allah dalam Surah al-Maidah ayat:90. Semuanya wajib dibasmikan termasuk mungkar-mungkar lain.
Bagaimana boleh wujud dalam Negara Islam perkara-perkara yang jelas bertentangan dengan hukum Allah, bolehkan Negara Islam mempertahankan hal-hal yang sedemikian yang seolah-olah mencabar hukum Allah, atau sekurang-kurangnya melawan hukum Allah dengan keengganan mematuhinya. Menentang dan melawan hukum Allah, telah dijelaskan hukumnya oleh Allah SWT dalam Surah at-Taubah, ayat 63 yang mafhumnya:

"Tidakkan mereka mengetahui bahawa mereka yang menentang hukum-hukum Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya neraka Jahanam lah tempat balasan, mereka kekal abadi di dalamnya. Itu adalah kehinaan yang amat besar."

Negara Islam adalah negara yang mendaulatkan syariat Allah SWT, menyanjung dan melaksanakan hukum-hukum Allah dan mencari jalan sebaik mungkin dengan menyakinkan semua pihak muslim dan non-muslim bahawa syariat Allah adalah untuk kebaikan insan sejagat.

" Apa (yang kamu bawa) ini, bukankah aku telah membawa (al-kitab) yang jelas dan jernih? kalau sahaja saudara ku musa as hidup pada zamanku tentu dia tidak akan bersusah melainkan mengikuti-ku"(HR. Ahmad dan Al-bazar)

Dan firman Allah lagi..

"Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang-orang yang beriman ketika mereka diajak ke pada Kitab Allah dan Sunnah RasulNya, supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka, hanyalah mereka berkata: "Kami dengar dan kami taat":

"Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang yang melanggar perintahNya)."


Surah Al Hashr, ayat; 7

Isnin, 20 April 2009

Tanda Manusia Berakal


Bismilahirohmanirohim...

Apakah kalian tidak melihat bagaimana Allah membuat perumpamaan yang baik seperti
pohon yang baik, akarnya yang menunjam kuat, sedangkan dahannya(menjulur) ke langit. Ia memberikan buahnya setiap saat dengan izin PemeliharaNya, dan Allah membuat perumpamaan bagi manusia agar mereka ingat. (QS Ibrohim 2425).

Orangorang yang beriman dan tidak mencampur keimanan mereka dengan kezaliman[kesyirikan] mereka mendapatkan keamanan dan merekalah orang-orang yang mendapatkan petunjuk.

"Katakanlah: ‘Adakah sama orang-orang yang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?’ Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran". (az-Zumar 39: 9).

Tanda-tanda Manusia yang berakal:-

1) Luas pandangannya kepada sesuatu yang menyakiti atau yang
menyenangkan, pandai memilih perkara yang bermanafaat dan menjauhi perkara yang menyakiti.

2) Selalu berbantah dengan dirinya. Kalau diri itu bermaksud menempuh
yang jahat, dihukumnya bahawa kejahatan itu berbahaya, merugikan dan mencelakakan.
Dan kalau diri itu mengingat-ingat perkaran yang baik, dihukumkan bahawa
kebaikan itu menguntungkan, membawa kemenangan dan memberi laba.
Lantaran hukuman yang demekian mudahlah dirinya mengingat baik-baik itu
dari buah hasilnya sehingga mudah menunjukkan kesan.
Dan bila menghadapi kejahatan, mudah pula dia mengingat bahayanya
dan celakanya, gementar badannya, dan timbul takutnya yang melampaui batas.

3) Selalu mengingati kekurangannya, kalau perlu di tulis di dalam
satu buku peringatan sehari-hari. Baik kekurangan dalam agama,
atau pada akhlak dan kesopanan. Peringatan itu diulang-ulang dan
buku itu kerapkali dilihatnya untuk direnunginya dan dikhtiarkan
mengansur-ansur merubah segala kekurangan itu.

4) Dilihatnya kebaikan budi pekerti orang lain. Di pujinya di dalam hati
dan ditimbulkannya cita-citanya hendak meniru seraya diansur pula
meneladan dari selangkah ke selangkah.

5) Kalau hendak mencari teman, handai taulan dan sahabat,
orang yang berakal akan memilih orang yang mempunyai kelebihan
baik daripada perkara agama atau ilmu atau budi kesopanan.
Yang berlebih dari perkara agama atau ilmu budi kesopanan.
Yang berlebih daripada kita supaya kita dapat tiru teladan.
Atau dicarinya teman yang sama tingkatan supaya kaut menguatkan.
Kerana budi perketi yang baik dan adat yang terpuji tidak akan
subur tumbuhnya dalam diri kalau tidak bertolong-tolongan
menggembirakan didalam dengan teman.

6) Orang yang berakal tidak akan berduka cita lantaran ada cita-citanya
di dunia tidak sampai atau nikmat meninggalkannya. Diterimanya apa
yang terjadi atas dirinya dengan tidak merasa kecewa dan
tidak putus-putus berusaha. Jika rugi tidaklah cemas dan
jika berlaba tidaklah bangga. Kerana cemas merendahkan
himmah dan bangga menhilangkan timangan.

7) Orang yang berakal enggan menjauhi orang yang berakal pula,
kerana tanpa teman yang berakal akan lemahlah dia,
dan dengan bersama akan dapat dia membandingkan di mana
kekurangannya dan dimana kelebihannya.

8) Empat saat yang selalu diawasi oleh orang yang berakal.
Biar lengah dari yang lain, tetapi tidak lalai dia menjaga yang empat itu iaitu :
-i) Saat untuk menyembahkan hajatnya kepada Tuhannya.
ii) Saat untuk menilik dirinya sendiri.
iii) Saat untuk membuka rahsia diri kepada sahabatnya yang setia,
menyatakan aib-aib dan celanya supaya dapat dinasihati dan
ditunjukkan oleh teman setia itu secara terus terang.
iv) Saat dia bersunyi-sunyi diri, duduk bersoal jawab dengan dirinya,
menanyakan mana yang halal dan mana yang indah,
mana yang jahat dan mana yang baik.

9) Orang yang berakal tahu membedakan manusia,
sebab itu dia tidak canggung bergaul dengan siapapun.
Manusia dibahagikan kepada dua.
Pertama, orang awam, perkataanya di jaga, tiap-tiap kalimat yang keluar
dari mulutnya dibatasinya. Kerana hanya jauhari yang mengenal manikam.
Kedua, ialah orang yang khawas (orang-orang utama).
Disanalah dia merasa lazatnya ilmu. Kepada yang lebih daripada dia,
dia belajar. Kepada yang sama dengan dia, dia membanding.

10) Orang yang berakal memandang besar akan sebarang kesalahan
yang dilakukannya, walau bagaimana kecilpun di mata orang lain.
Dia tidak mahu memandang kecil suatu kesalahan.
Kerana bila sekali kita memandang kecil sesuatu kesalah, yang kedua,
ketiga dan seterusnya, kita tidak akan merasa kesalahan itu besar,
atau tak dapat membedakan lagi mana yang kecil dan mana yang besar.

11) Orang yang berakal sedar bahawa diantara akal dan nafsu,
atau diantara fikiran dan hawa tidak ada persetujuan.
Kehendak nafsu biasa manis dipangkal dan hambar ujungnya.
Sebab itu mereka suka berpahit-pahit dahulu dan bermanis-manis kemudian.
Jika dia menghadapi suatu pekerjaan yang ragu-ragu atau jalan
bersimpang yang belum ditemukan, ditanyalah hatinya, mana yang lebih cocok.
Dan nafsunya itulah yang dijauhinya.

12) Orang yang berakal tidaklah berduka hati. Kerana kedukaan
itu tidak ada faedahnya. Banyak duka mengaburkan akal.
Tidak dia besedih, kerana kesedihan tidaklah dapat memperbaiki
perkara yang telah telanjur. Dan banyak bersedih mengurangi akal.
Orang yang berakal menyediakan ubat
sebelum sakit, menyediakan payung sebelum hujan.
Tetapi kalau penyakit datang juga, padahal ubat telah tersedia,
dan bajunya kena hujan juga padahal payung telah ditangan,
tidaklah dia kecewa, tetapi dia sabar dan rela dan dicarinya usaha untuk mengatasinya.

13) Orang yang berakal tidak ada tempat yang dia takut selain Tuhannya.
Kalau timbul takutnya dengan tiba-tiba, diselidikinya apa sebab dia takut.
Dari salah atau hanya dari rendah himmahnya?

14) Orang yang berakal tidak menjawab sebelum ditanya.
Tidak pula menjawab pertanyaan lebih daripada mesti,
supaya jangan dikatakan orang: tidak pandai memegang rahsia,
tidak berpengaruhan, thufaili. Tidak pula suka menghinakan orang,
kerana orang-orang yang menghinakan raja-raja rosaklah dunianya.
Orang yang suka menghinakan orang alim rosaklah agamanya
dan orang yang menghinakan kawan-kawan rosaklah maruahnya.

15) Orang yang berakal tidaklah tersembunyi bahagian celanya dirinya
kerana orang yang lupa memandang aib dirinya sendiri,
akan lupalah kepada kebaikan orang lain. Maka lupa akan aib diri
adalah bencana hidup yang sebesar-besarnya. Sebab kalau tidak tahu
atau lengah dari aib kita sendiri, tidaklah timbul usaha
untuk membongkar uratnya. Bertambah lama dia bertambah tumbuh
di dalam jiwa, maka meranalah jiwa,
laksana limau yang dikalahkan benalu.

16) Orang yang berakal pergi ke medan perang dengan senjata.
Berbantah dan bertukar fikiran dengan cukup alasan.
Berlawan dengan kekuatan. Kerana dengan akallah tercapai hidup,
dengan budi teranglah hari, dengan fikiran tercapailah maksud, dengan ilu ditaklukkan dunia.

17) Orang yang berakal pandai membandingkan yang belum ada
dengan yang telah ada, yang belum didengar dengan yang telah didengar.
Umurnya yang ada dibandingkan dengan yang telah pergi.
Yang belum tercapai dengan yang telah tercapai.
Segala pekerjaan tidaklah diukurnya dengan wang atau emas bertahil.
Sebab harta datang dan pergi, mendahului kita, atau didahului.
Tetapi akal terap dan bekasnya kekal,
walaupun badan tubuh masuk ke liang lahad.
Orang berakal hidup buat masyarakatnya, bukan buat dirinya sendiri.


Empat saat yang selalu diawasi oleh manusia yang berakal.Biar pun dia sibuk dengan urusan-urusan yang lain tetapi tidak sekali-kali manusia lalai dengan empat perkara ini:

1. Saat untuk menyembahkan hajat kepada Tuhannya.
2. Saat untuk menilik dan menilai diri sendiri.
3. Saat untuk membuka rahsia dirinya kepada sahabatnya yang setia,menyatakan aib-aib dan kelemahan supaya dapat ditegur dan diperbetulkan oleh sahabat setia itu dengan terus terang.
4. Saat untuk bersunyi-sunyi dan bersendirian. Duduk bersoal jawab dengan dirinya menanyakan mana yang baik dan mana yg indah,mana yang sesuai dan mana yang tidak...