Saidina Ali bin Abi Thalib mengatakan bahwa yang dimaksudkan dengan tartil ialah : “Mentajwidkan huruf dan mengetahui tempat berhenti”
As-Syaikh Dr. Mahmood Ahmad Sa’id al-Athrash menyebutkan dalam mensyarahkan hadis di atas bahawa : “Sesiapa yang mampu untuk memperbetulkan bacaan Al-Quran dengan lafaz sebutan yang sahih , fasih seperti sebutan orang Arab , maka wajib ke atas dia untuk melakukannya.Tetapi sesiapa yang tidak mampu untuk sampai kepada itu , maka tidaklah Allah swt membebankan kepadanya , sebagaimana firman Allah swt :
لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
Apa yang perlu diberi perhatian ialah sebutan / bacaan itu janganlah sampai sehingga mengubah huruf dan harakatnya , kerana kesalahan ini yang disebutkan sebagai “Al-Lahnul Jali” (kesalahan nyata) adalah haram dan berdosa hukumnya jika melakukan kesalahan tersebut.Menjadi suatu perkara yang wajib untuk ditinggalkan oleh setiap pembaca Al-Quran.
Sesungguhnya membaca Al-Quran dengan bertajwid adalah suatu kewajiban bagi setiap umat Islam yang ingin membaca Al-Quran.Imam Ibnu Al-Jazari menukilkan sepotong syair yang berbunyi :
والأخذ بالتجــويد فرض لازم من لم يــجود القرآن آثــم
لأنه به الإلــه أنــزلا وهكــذا منـه إلينا وصــلا
لأنه به الإلــه أنــزلا وهكــذا منـه إلينا وصــلا
“Mentajwidkan Al-Quran adalah suatu kelaziman…Barangsiapa yang membaca Al-Quran tanpa tajwid berdosa hukumnya…Kerana Al-Quran itu diturunkan dengan tajwid….Demikianlah ia datang dari Allah untuk makhluknya”